Nancy Lupo Max Payday
Morán Morán is pleased to announce Nancy Lupo’s exhibition, titled Max Payday, at the gallery in Mexico City. The exhibition features a video and a new series of sculptures created by Lupo during her recent artist-in-residence at Casa Wabi on the Oaxacan coast. In addition to these new works, she presents Banquet, a large-scale textile piece (2018-2023), composed of tiny pellets and bits of materials glued to fabric sewn into covers for the four different cars she has owned and driven throughout her life. This grouping of sculptural works sits in the space amidst subtle architectural interventions. Lupo describes the installation as “scripted” by an extended first-person text that is dispersed throughout the gallery.
The exhibition’s title, Max Payday, is a found piece of language describing the current wave of catalytic converter thefts occurring around the world which happened to Lupo at the beginning of the year. In this context, she makes use of several converter shells that were sourced in Mexico City. These shells are the valueless remnant after the precious metals’ honeycomb structure has been smelted and transformed into a new economy. The “cats” (as mechanics in the US often call them) enter into a dialogue with new iterations of Lupo’s tellers series, based on forms derived from temporary tent structures, while also referencing the origami fortune-telling game for children and the job title of a bank worker who handles daily financial transactions. The grid composition of these small sculptures, made from toilet paper and glue, collapses and distorts under their own accumulated weight, creating a new kind of game with endless associations.
One of Lupo’s main concerns in Max Payday are cyclical situations, of weather, of emotional scenarios and the transmutation of value. The exhibition references the bioluminescent disturbance in bodies of water and the golden layer that appeared to her in the landscape as mangoes ripened and rotted while she worked en plein air. Lupo often pays attention to these kinds of weather-related circumstances. From her perspective, her engagement is prompted not by one specific type of occurrence but rather by a subtle, beguiling electricity that is often combined with a serendipitous confluence of visual and contextual events. It is not exactly “the spiritual” that she is concerned with, but rather the ways in which various excesses, often related to capitalism, desperately work to fill up voids of unknowability.
Morán Morán se complace en anunciar en su sede de la Ciudad de México, una exposición de Nancy Lupo titulada Max Payday. Se exhiben un video y una nueva serie de esculturas creadas por Lupo durante su reciente residencia en Casa Wabi en la costa oaxaqueña. Además de estas nuevas obras, se presenta Banquet, una pieza textil de gran escala (2018-2023), conformada por pequeñas bolas y fragmentos de materiales pegados sobre telas, las cuales están cosidas entre sí siguiendo la forma de los coches que Lupo ha conducido y poseído a lo largo de su vida. Este grupo de obras escultóricas se sitúa en el espacio rodeado de sutiles intervenciones arquitectónicas. Lupo describe esta instalación como “guionizada” por un extenso texto escrito en primera persona disperso en la galería.
El título, Max Payday, es una expresión encontrada que describe la actual oleada de robos de catalizadores que se produce en todo el mundo y que le ocurrió a Lupo a principios de año. En este contexto, utiliza varias carcasas de convertidores procedentes de la Ciudad de México. Éstas son los restos sin valor que quedan después de fundir la estructura de panal de los metales preciosos para transformarlos en una nueva economía. Los “cats” (como suelen llamarlos los mecánicos en los E.E.U.U) dialogan con nuevas iteraciones de su serie llamada tellers, cuya forma se relaciona con estructuras temporales de carpas, al mismo tiempo que evoca el juego de suerte del origami para niños, y el cargo de un empleado de banco que se ocupa de las transacciones financieras diarias. La construcción de la cuadrícula de estas pequeñas esculturas, creadas a partir de papel de baño y pegamento, se encoge y se derrumba por su propio peso acumulado, convirtiéndose en un especie de juego con un despliegue infinito de interpretaciones.
Una de las principales cuestiones que aborda Lupo en Max Payday son las situaciones cíclicas, del clima, de los escenarios emocionales y de la transmutación del valor. La exposición hace referencia a la agitación bioluminiscente de los cuerpos de agua y a la capa dorada que se le aparecía en el paisaje a medida que los mangos maduraban y se pudrían mientras trabajaba en plein air. Lupo suele prestar atención a este tipo de circunstancias meteorológicas. Desde su punto de vista, su compromiso no está motivado por un tipo específico de suceso, sino más bien por una electricidad sutil y seductora que a menudo se combina con una confluencia fortuita de acontecimientos visuales y contextuales. No es exactamente “lo espiritual” lo que la llama, sino la forma en que diversos excesos, a menudo relacionados con el capitalismo, tratan desesperadamente de llenar los vacíos de lo desconocido.
Dates
June 14 - August 26, 2023Opening Reception
Wednesday, June 14, 5-8pmLocation
AV. HORACIO 1022, POLANCOMIGUEL HIDALGO 11550
CIUDAD DE MÉXICO
Artist
Nancy Lupo